Otteita transsukupuolisen elämästä 5: Rinnat


On älyttömän kuuma kesä ja minä olen kesätöissä ulkona. Olen käyttänyt testosteronia jonkin aikaa ja minut tulkitaan jo mieheksi nimeni, ääneni ja ulkomuotoni puolesta, mutta näytän melko androgyyniltä ja minulla on aika heikko itsetunto sen vuoksi. Odotan, että testosteroni muuttaisi piirteitäni ja minulle alkaisi kasvaa parta. Jälkeen päin on helppoa sanoa, että olen täysin keskenkasvuinen sekä henkisesti että fyysisesti.

Minulla yhä rinnat enkä suostu menemään ulos kenenkään nähden ilman binderiä, joka litistää ne rintakehääni vasten. Rintani ovat sen kokoiset, että ne eivät peity kokonaan siedettävän tiukalla binderillä, joten käytän myös paitaa, joka on avonaisena t-paidan päällä. Sen lisäksi minulla on päälläni työliivi. Minulla on niissä vaatteissa niin kuuma miltei kolmenkymmenen asteen helteessä, että luulen välillä pyörtyväni. Hiki valuu otsaani ja selkääni pitkin, päänsärky tykyttää ohimolla ja tunnen miten iho rintojeni alla on kuuma, limainen ja hikinen. Olo on kaikin tavoin hirveä ja kuvottava. Olen käyttänyt binderiä ja litistäviä urheilurintaliivejä jo vuosikausia, joten kyseessä on jokakesäinen helvetti.

Kun pääsen töistä kotiin menen suoraan kylmään suihkuun ja riisun hikiset vaatteeni lattialle läjään. Kun riisun binderin painan käteni rintojeni päälle ja litistän ne rintakehääni vasten. Olen toiminut niin vaistomaisesti joka kerta alasti ollessani siitä saakka, kun rintani ovat kasvaneet. Niiden olemassaolo aiheuttaa sietämättömän vääryyden tunteen päässäni enkä kestä tunnetta, kun kehossani kiinni oleva ylimääräinen löllyvä kudos osuu rintakehääni vasten.



Mastektomian jälkeen

On myöhäinen syyskesän ilta. Olen käymässä yksin mökillä ja istun auringonpaisteen aiemmin lämmittämällä terassilla odottamassa saunan lämpiämistä. Kaukana järven selällä jyrähtelee ukkonen ja katselen tummia pilviä, jotka alkavat kasautua taivaalle. Minulla on päälläni t-paita ja sen alla liivi, jonka olen saanut lääkäristä. Sen on tarkoitus estää arpien ja kudosten leviäminen ja minun tulee käyttää siitä muutamia kuukausia. En malttaisi millään odottaa, että saan lopettaa sen käyttämisen vuosien binderin käytön jälkeen, mutta vielä vähemmän haluan, että lopputulos kärsii, joten toimin säntillisesti ohjeiden mukaan. 

Kun olen saunassa, ulkona alkaa sataa kaatamalla vettä. Hetken mielijohteesta kiedon pyyhkeen lantiolleni ja menen seisomaan ulos vesisateeseen silmät kiinni. Tunnen kuinka kylmä sadevesi sataa paljaalle rintakehälleni ja ylävartalolleni. Mitään ei ole sen tiellä. Ei vaatteita eikä rintoja. Pystyn pinnistämällä kuvittelemaan hieman miltä tilanne olisi tuntunut rintojen kanssa, jotka minulla vielä hetki sitten oli, mutta samaan aikaan minusta tuntuu kuin niin olisi aina ollut. En muista tunteneeni sellaista oikeanlaisuuden ja yhteenkuuluvuuden tunnetta oman kehoni kanssa sitten lapsuuden, aikana ennen rintojen kasvamista.


Tunnisteet

Näytä enemmän

Suositut tekstit