Sekasotku nimeltään Gender - Ihmisen sosiaalinen sukupuoli määrittyy vartalon kautta, eikä sen olemassaoloa voi lakkauttaa


Yksi näkyvimmistä termeistä sukupuolikeskustelussa tänä päivänä on gender, joka on alettu suomentaa sosiaaliseksi sukupuoleksi. Sosiaalisen sukupuolen käsitteen ymmärtäminen onkin välttämätöntä järjellisen sukupuolikeskustelun käymiseksi ajassa, jossa yksilön jokapäiväinen sosiaalinen sukupuoli ei ole lääketieteen ansiosta enää välttämättä sama kuin hänen biologinen syntymäsukupuolensa.

Keskustelu siitä, mikä tämä sosiaalinen sukupuoli on, on kuitenkin tällä hetkellä aivan väärillä vesillä. Koko sosiaalisen sukupuolen käsite on täysin väärin ymmärretty. 

Vähintään 97%:ssä lukemistani keskusteluista yksikään kirjoittaja ei ole ymmärtänyt joko ollenkaan, tai on ymmärtänyt täysin virheellisesti, mikä sosiaalinen sukupuoli on. Aktiivisimmin väärää sosiaalisen sukupuolen määritelmää jakavat feministit ja transgender-aktivistit. Ihmisen sosiaalinen sukupuoli ei ole alkuunkaan sama asia kuin se, mitä he tarkoittavat gender-konseptillaan.

Väärän sosiaalisen sukupuolen käsitteen levittäminen on johtanut koko transsukupuolisuus-käsitteen muuttumiseen ja aivan uudenlaisen ihmisryhmän sisällyttämiseen sen alle. Tämä jättimäiseksi paisunut sekasotku on tuhonnut transaktivismin laadun ja se on johtamassa transsukupuolisten oikeuksien toteutumisen kannalta vakaviin lopputuloksiin maailmalla.


Esitänkin tässä kirjoituksessa perusteellisen näkemykseni siitä, mikä sosiaalinen sukupuoli oikeasti on.

Olen jakanut kirjoituksen kolmeen osaan. Aloitan asioiden läpikäymisen aivan perusasioista, sillä suurella osalla ihmisistä on hukassa jo se, mitä sosiaalinen todellisuus yleensä ottaen tarkoittaa. Toisessa osassa käsittelen sosiaaliseen sukupuoleen liittyviä virheellisiä väittämiä. Kolmannessa osassa käsittelen transgender-ihmisten käyttämää väärää sosiaalisen sukupuolen määritelmää, sitä, miten tämä virheellinen määritelmä on vaikuttanut transsukupuolisten asioiden ajamiseen ja sitä, miksi se tulisi lopettaa. 


Perusasiat

Mitä on sosiaalinen todellisuus? 

Sosiaalinen todellisuus on kaikkea sitä todellisuutta, jossa olemme tekemisissä toisten ihmisten tai laajemmassa mielessä toisen lajisten olentojen kanssa. Kaikki sanat, teot, katseet ja asenteet ja seksuaalinen halu, joita meihin kohdistetaan muiden toimesta ovat osa sosiaalista todellisuuttamme. 


Mikä on sosiaalinen sukupuoli?

Lyhyesti: Sosiaalinen sukupuoli on sukupuoli, jonka edustajaksi ihminen koetaan ja jonka edustajana häntä kohdellaan sosiaalisessa kanssakäymisessä. Tämä kohtelu kattaa alleen kaikki sanat, teot, katseet, asenteet, tunteet, seksuaalisen halun jne. joita meihin kohdistetaan sosiaalisessa kanssakäymisessä nimenomaan tämän muiden määrittämän sukupuolemme seurauksena. 

Pitkästi: Ihmisaivot määrittelevät alitajuisesti toisen ihmisen sukupuolen pääasiassa ulkonäön perusteella aina, kun kohtaamme toisen ihmisen. Tähän määrittelyyn menee aikaa yleensä alle sekunti. Jos ulkonäöstä ei pysty määrittelemään toisen sukupuolta, siitä seuraa usein hämmennystä. Emme tiedä millä termein puhutella ihmistä emmekä miten suhtautua häneen. Siksi monilla on lähes pakkomielteinen tarve yrittää selvittää ovatko esimerkiksi monet muunsukupuolisiksi identifioituvat syntymässä määritellyltä sukupuoleltaan poikia vai tyttöjä.

Tämän toisten ihmisten aivojen tekemän määrittelyn jälkeen sosiaalinen todellisuutemme on sukupuolittunutta. Se on sitä, vaikka toinen henkilö ei edes sanoisi meille mitään sukupuoleemme liittyvää. Hänen ajattelunsa meistä ei ole neutraalia enää, kun hänen aivonsa ovat määrittäneet sukupuolemme. Ihminen itse ei tätä tiedosta vaan uskoo usein kohtelevansa miehiä ja naisia samalla tavalla.

Esimerkki. Kohtaamme pimeällä kadulla kummallisesti kävelevän hahmon ja meitä pelottaa. Kaukaa hän vaikuttaa mieheltä, mutta lähempänä huomaamme, että hän onkin nainen. Meitä pelottaa vähemmän, koska nainen ei mitä todennäköisemmin raiskaa sinua ja he ovat vähemmän aggressiivisia, eivätkä yhtä vahvoja fyysisesti. Olemme paitsi määritelleet toisen sukupuolen, suhtautuneet häneen heti eri tavalla sen perusteella.


Virheelliset väittämät sosiaalisesta sukupuolesta


"Ei mitään sosiaalista sukupuolta ole olemassakaan"

Jotkut väittävät, että mitään sosiaalista sukupuolta ei ole olemassakaan. On olemassa vain biologinen, tai fyysinen sukupuoli.

Tämä on kuin väittäisi, että hiusvärit ovat olemassa vain fyysisesti, mutta eivät sosiaalisesti. Jos tämä olisi totta, emme voisi keskustella toisen kanssa hänen hiustensa väristä ollenkaan. 

Jos on olemassa fyysisesti kaljuja ihmisiä, on olemassa sosiaalisesti kaljuja ihmisiä. Jos on olemassa lihavia ihmisiä, on olemassa sosiaalisesti lihavia ihmisiä. Kaikki aineellinen havainnoitu todellisuus on myös sosiaalista ja vaikuttaa siihen, miten koemme toiset ihmiset ja miten asennoidumme heihin.

Se, että uskoo sukupuolten olevan olemassa fyysisesti, mutta ei usko niiden olevan olemassa sosiaalisina tosiasioina on sivistymättömyyttä. Kukaan järkevä ihminen ei käy keskustelua siitä onko sukupuoli tai vaikkapa akne myös sosiaalinen ominaisuus. 


"Sosiaalinen sukupuoli on sama asia kuin biologinen sukupuoli"

Jotkut väittävät, että sosiaalinen sukupuoli on aina sama asia kuin biologinen sukupuoli, joka määrittyy siittiöiden tai munasolujen perusteella. He uskovat näkevänsä yksilön biologisen sukupuolen.

Tämä ei ole totta. Siittiöiden tai munasolujen omistaminen on yleensä kytköksissä testosteroni- ja estrogeenitasoihimme, jotka taas muovaavat miesten ja naisten vartalot, kasvonpiirteet ja äänet erilaisiksi murrosiässä. Näiden sekundaaristen sukupuolipiirteiden perusteella aivomme määrittelevät toisten sukupuolen, kun kohtaamme heidät. 

Ihmislajissa on kuitenkin olemassa monenlaisia intersukupuolisia, joiden keho ei välttämättä tuota/kanna kumpiakaan sukusoluja. On olemassa myös transvestiitteja, jotka saattavat näyttää täysin toista sukupuolta edustavilta meikkinsä, vaatteidensa ja piirteidensä puolesta. On olemassa hormonaalisia sairauksia, jotka voivat muuttaa ulkomuotoa radikaalisti. Lisäksi elämme aikakautta, jona on olemassa synteettisiä hormoneita, joiden ansiosta transsukupuoliset sekä intersukupuoliset voivat muuttaa ulkomuotoaan lähes täysin vastakkaisiksi. Vastaan tulevalla ihmisellä voi olla siis lähes minkälaiset tahansa sukuelimet tai sukusolut, eikä niitä voi suoraan nähdä hänen vartalostaan. Siksi sosiaalinen sukupuoli ei ole sama asia kuin biologinen sukupuoli.


"Jokainen päättää sosiaalisen sukupuolensa itse"

Joskus näkee väitettävän, että jokainen saa päättää itse sosiaalisen sukupuolensa. Ongelma väitteessä on se, että sosiaalinen todellisuutemme ei muodostu meidän itsemäärittelyjemme tai halujemme perusteella. Olemme siinä tekemisissä toisten ihmisten tai eliöiden kanssa ja myös heidän kokemuksensa vaikuttavat sosiaaliseen todellisuuteemme.

Maailmassa, jossa voisin päättää minkä sukupuolisena muut näkevät minut, voisin päättää monta muutakin asiaa itse. Voisin esimerkiksi päättää, että nälkäinen karhu ei halua syödä minua, koska en tykkäisi siitä. Voisin päättää, että olen maailman komein mies ja muut ihmiset alkaisivat nähdä asian samoin ja käyttäytyä minua kohtaan haluamallani tavalla. 

Sosiaalinen todellisuus ei missään tapauksessa ole meidän itse päätettävissämme, eikä toimi oman halumme mukaan. Sitä pyörittävät paljon suuremmat osin biologian selittämät mekanismit. 

Esimerkki. Hanna on todella humalassa ja joutuu yöllä hirveään tilanteeseen, jossa joukko nuoria heteromiehiä aikoo raiskata hänet. Maailmassa, jossa Hanna voisi päättää sosiaalisen sukupuolensa hän voisi sanella, että miehet näkevät hänet miehenä, jota eivät koskaan raiskaisi. Vaikka Hanna kuinka tekee tällaisen päätöksen, miehet eivät ala kokea häntä miehenä ja se johtuu hänen kehostaan. 


"Sosiaalinen sukupuoli on sama asia kuin sukupuoli-identiteetti"

Jotkut ihmisryhmät, erityisesti jonkinlaisen epäbinäärisen identiteetin omistavat transgender-ihmiset ovat ottaneet sosiaalista sukupuolta tarkoittavan gender-sanan käyttöönsä synonyymina sukupuoli-identiteetilleen. 

Ihmisen sukupuoli-identiteetti ja sosiaalinen sukupuoli ovat kuitenkin keskenään eri asioita. Jos ne olisivat yksi ja sama asia, tällöin ihminen ei voisi edes kokea sosiaalista sukupuoliristiriitaa vaan häntä kohdeltaisiin aina, kuten hän itse identifioituu. Kuten edellisessä kohdassa osoitin, sosiaalinen todellisuus ei toimi näin.

Kun alamme yksinkertaistaa asioita tällä tavalla ja puhua eri asioista saman käsitteen alla, menetämme kyvyn keskustella sukupuoliristiriidasta. Siksi sukupuoli-identiteetille ja sosiaaliselle sukupuolelle tulee olla omat erilliset käsitteensä.


"Sosiaalinen sukupuoli on vain toinen nimitys sukupuoliroolille"

Joillain ihmisillä on käsitys, että termi sosiaalinen sukupuoli on vain joku uusi nimitys sanalle sukupuolirooli. Sosiaalista sukupuolta käytetään ajoittain päällekkäin sukupuoliroolin käsitteen kanssa. Näin ei tulisi toimia. Muuten keskustellaan kahdesta aivan eri asiasta yhtenä ja päädytään "minäkin hakkaan halkoja, mutta ei se minusta sosiaalisesti miestä tee" -tyyliseen argumentaatioon.

Sukupuolirooli on käsitteenä melko vakiintunut tarkoittamaan sitä, miten jonkin sukupuolen edustajan tulee käyttäytyä, pukeutua tai mitä hänen tulee tehdä. Onko naisen rooli esimerkiksi tehdä kotitöitä vai ei, käydä töissä vai ei, saako mies pukeutua mekkoon tai meikata jne.

Sosiaalinen sukupuoli taas tarkoittaa sitä sukupuolta, jonka edustajaksi yksilö tulkitaan ja jonka edustajana häntä kohdellaan sosiaalisessa kanssakäymisessä. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, mitä yksilö tekee. Se tarkoittaa sitä, minkä sukupuolen edustajana muut hänet näkevät ja miten muut häntä tämän seurauksena kohtelevat. 

Nainen on siis halkojakin hakatessaan sosiaalisesti nainen ja eri asia kuin mies. 


"Sosiaalinen sukupuoli pitäisi lakkauttaa"

Joidenkin feministien pitkäaikainen tavoite on ollut lakkauttaa sukupuolet sosiaalisesti kokonaan. He uskovat, että ne voidaan lakkauttaa, koska he uskovat, että ne ovat sosiaalisia konstruktioita.

Sosiaalinen sukupuoli ei kuitenkaan ole pelkkä sosiaalinen konstruktio vaan fyysiseen todellisuuteen perustuva ominaisuus. Se, että näemme miehen ja naisen eri asioina lähtee heidän kehoistaan ja niistä seuraavista erilaisista aistikokemuksista. Siksi sen olemassaoloa ei voida myöskään lakkauttaa. 

Joidenkin transgender-ihmisten lausahdus "as long as there is gender there will be transgender people" tulisikin muotoilla paremmin muotoon "niin kauan kuin on olemassa fyysisesti ja psyykkisesti kaksi erilaista sukupuolta, on olemassa sosiaalisesti kaksi eri sukupuolta ja niin kauan on olemassa transsukupuolisia".

Keskustelu siitä pitäisikö sosiaalinen sukupuoli lakkauttaa on kuin keskustelisi siitä, pitäisikö ihmisyys lakkauttaa sosiaalisesti tai pitäisikö kuutamo lakkauttaa sosiaalisesti.


Esimerkki.

Liisa on gender-kriittinen radikaalifeministi ja ajaa sosiaalisen sukupuolen lakkauttamista. Hänestä sukupuolen pitää olla vain fyysinen ominaisuus eikä määrittää sosiaalista todellisuutta mitenkään. Samaan aikaan Liisa haluaa rajata feminismin vain naisille, hän harrastaa seksiä vain naisten kanssa ja kiihottuu vain heidän kehoistaan. Hän huomauttelee työpaikalla mänsplainaamisesta miehille, toistelee että kaikkia naisia on seksuaalisesti ahdisteltu ja yrittää vahtia, että naisten pukuhuoneeseen ei eksy miehinä syntyneitä. Liisan aivot määrittelevät toiset ihmiset miehiksi ja naisiksi koko ajan. Hän suhtautuu jatkuvasti eri tavalla miehiin ja naisiin ymmärtämättä asiaa. Hän on itse syypää siihen, että sukupuolten erilainen sosiaalinen todellisuus on olemassa, eikä sen olemassaoloa voida lakkauttaa. 


Transgender-ihmisten käsitykset sosiaalisesta sukupuolesta 


"Sosiaalinen sukupuoli on sosiaalinen konstruktio, joka tarkoittaa vaatteita, kiinnostuksen kohteita, roolia seksissä ym. jollekin sukupuolelle ominaisia käyttäytymispiirteitä"

Yllä oleva väittämä on monille feministeille ja transgender-ihmisille tyypillinen käsitys siitä, mikä sosiaalinen sukupuoli on. He uskovat sen tarkoittavan sitä, millaisia vaatteita heidän oletetaan käyttävän, millaisista asioista he ovat kiinnostuneita, mitä sanoja heistä käytetään tai millainen "rooli" heillä on seksissä jne. 


Tämä käsitys on monella tavalla väärä ja osoittaa ajallemme tyypillistä hyvin pinnallista ymmärrystä asioista. 

Ensinnäkin heidän määrittelemänsä asia ei ole sosiaalinen sukupuoli, eikä sitä tule sellaiseksi kutsua. Se on heidän persoonansa sijoittuminen mies- tai naisnormeihin. 

Toisekseen väittämä, että ihminen, joka näyttää naiselta on sosiaalisesti mies, koska hän käyttäytyy miehille tyypillisesti on rinnastettavissa väitteeseen, että ihminen, joka kulkee pellolla nelinkontin syömässä nurmea on meille sosiaalisesti lehmä. 

Näin asia ei tietenkään ole. Lehmä on sosiaalisesti lehmä meille silloin, kun tulkitsemme sen sen fyysisten ominaisuuksien kautta lehmäksi. Vaikka ihminen söisi pellolla nurmea lehmän tavoin, emme suhtaudu häneen koskaan lehmänä. Viimeistään siinä vaiheessa, kun hän on syönyt nurmea viikon huolestumme hänestä. Samalla tavalla nainen on sosiaalisesti nainen, vaikka hän käyttäytyisi miestyypillisesti tai olisi persoonaltaan sellainen.

Naiskehoon syntyneen ihmisen sosiaalinen sukupuoli voi olla mies vasta sitten, kun hänet tulkitaan spontaanisti mieheksi sekundaaristen sukupuoliominaisuuksiensa kautta.


Transgender-ihmisten käyttämästä määritelmästä puuttuu ymmärrys kehon ja sosiaalisen todellisuuden yhteydestä

Yllä olevan määritelmän mukaisesti transgender-ihmiset siis määrittelevät sosiaalisen sukupuolen sosiaaliseksi konstruktioksi, joka tarkoittaa eri sukupuolten edustajiin liitettyjä oletuksia yksilön pukeutumisesta, persoonapiirteistä, roolista seksissä ym. ominaisuuksista. 

Monet transseksuaalit taas määrittelevät sosiaalisen sukupuolen sukupuoleksi, jonka edustajaksi ihminen koetaan ja jonka edustajana häntä kohdellaan sosiaalisessa kanssakäymisessä. 


Nämä määritelmät saattavat näyttää ensi vilkaisulta samankaltaisilta, mutta todellisuudessa ne eroavat hyvin merkittävästi toisistaan. 

Transgender-ihmisten käyttämän sosiaalisen sukupuolen määritelmän suurin ongelma ja ero itse käyttämääni määritelmään on, että siitä on poissuljettu täysin kehon ja fyysisten ominaisuuksien merkitys yksilön sosiaalisen sukupuolen määräytymiseen ja sosiaaliseen todellisuuteen. Todellisuudessa nimenomaan keho sukupuolittuneine ominaisuuksineen on ihmisen sosiaalista sukupuolta merkittävimmin määrittävä asia.

Toinen sen ongelma on, että se typistää sosiaalisen sukupuolen vaikutuksen elämään äärimmäisen kapeaksi asiaksi. Todellisuudessa sosiaalisesta sukupuolesta seuraava sosiaalinen todellisuus miehenä tai naisena pitää sisällään mittaamattoman paljon enemmän asioita kuin pelkästään oletukset yksilön pukeutumisesta, persoonapiirteistä tai siitä, onko hän seksissä top vai bottom. 

Nämä määritelmästä puuttuvat asiat ovat nimenomaan sellaisia, jotka ovat suorassa kytköksissä ihmisen kehon ominaisuuksiin. Muutamia mainitakseni sen, minkä sukupuolen tai suuntautumisen edustajat ihmisestä seksuaalisesti viehättyvät, millaista seksiä hänen kanssaan halutaan, millaiset keholliset tai käyttäytymisen piirteet hänessä koetaan viehättävinä, tai miten toiset naiset tai miehet suhtautuvat häneen, onko hän potentiaalinen uhka heidän parisuhteelleen jos liikkuu heidän kumppaninsa seurassa, tai miten häneen suhtaudutaan, jos hän tulee heitä vastaan pimeällä kadulla jne. 


Väärä sosiaalisen sukupuolen määritelmän seuraukset transsukupuolisille ovat vakavat

Se, että yllä olevaa väärää ja puutteellista sosiaalisen sukupuolen määritelmää on käytetty laajasti transaktivismissa on vaikuttanut ihmisten asennoitumiseen transsukupuolisiin sekä transsukupuolisten oikeuksien toteutumiseen negatiivisella tavalla. Alla olen käsitellyt sitä, millaisia seurauksia tällä "gender-sekoilulla" ja väärällä sosiaalisen sukupuolen määritelmällä on ollut. 


Gender-käsite sai sukupuolinormeista poikkeavat ihmiset määrittelemään itsensä transgendereiksi

Monet ovat kiinnittäneet huomiota siihen, että 2020-luvulla transvestiitti-käsite on lähes kadonnut. Monet ihmiset, jotka olivat vielä kymmenen vuotta aiemmin esimerkiksi transvestiitteja tai butchlesboja, koska eivät halunneet korjata sukupuoltaan, eivätkä näin ollen täyttäneet transsukupuolisen määritelmää ovat alkaneet määritellä itsensä transgendereiksi, transnaisiksi, transmiehiksi, muunsukupuoliksi, genderfluideiksi yms.

Tämän kehityksen taustalla on gender-käsite ja siihen liittyvä väärä sosiaalisen sukupuolen määritelmä. Kun ihmisille on opetettu virheellisesti, että heidän sukupuolinormeihin sopimaton persoonansa on heidän sosiaalinen sukupuolensa, he ovat alkaneet uskoa olevansa sosiaalisesti jotain muuta sukupuolta kuin he fyysisesti ovat. Kun heille on vielä selitetty, että transsukupuolisuudessa on kyse tästä, he ovat alkaneet ilmaista persoonaansa, jota he kutsuvat sosiaaliseksi sukupuolekseen määrittelemällä itsensä trans-joksikin.

Väärä sosiaalisen sukupuolen määritelmä on siis aiheuttanut sen, että sukupuolinormeista persoonaominaisuuksiltaan poikkeavat ihmiset uskovat olevansa transsukupuolisia. Meille on syntynyt yhteiskuntaan joukko ihmisiä, jotka ovat käsittäneet sekä sosiaalisen sukupuolen käsitteen että transsukupuolisuuden aivan eri tavalla kuin aiempi ryhmä. Olemme tilanteessa, jossa meillä on kaksi aivan eri ihmisryhmää ja ilmiötä, joita kutsumme transsukupuolisuudeksi.


Transsukupuoliset on alettu nähdä ahtaiden sukupuolikäsitysten uhreina

Edellä mainittu ihmisryhmä, jonka edustajat uskovat, että he ja kehoaan muuttavat transsukupuoliset ovat sama asia väittävät usein, että molempien ryhmien olemassaolossa on kyse sosiaalisesta sukupuolesta heidän käyttämänsä määritelmän mukaisesti, mutta transseksuaalit tuntevat tämän lisäksi kehodysforiaa.

Selittäessään asian näin he väittävät huomaamattaan, että transseksuaalit tuntevat kehodysforiaa ja muuttavat kehojaan siksi, että heidän oletettaisiin olevan persoonaltaan jonkinlaisia tai käyttäytyvän jotenkin. Tällä ymmärtämättömällä toiminnallaan transgender-ihmiset saavat kehojaan muuttavat transsukupuoliset näyttämään ihmisten silmissä ahtaiden sukupuolikäsitysten uhreilta, jotka eivät ymmärrä, että mieskin voi pukeutua mekkoon ja olla seksissä bottom. 

Todellisuudessa transsukupuoliset eivät korjaa sukupuoltaan tai tunne kehodysforiaa heidän gender-käsitteensä sisältämien asioiden, kuten pukeutumisen tai jollain termillä kutsumisen vuoksi. He muuttavat kehojaan ylittääkseen sukupuolten fyysiset ja sosiaaliset rajat, jotka seuraavat suoraan fyysisistä muutoksista. 


Esimerkki. 

Paju määrittelee itsensä transmieheksi/transmaskuliiniksi, koska hän pukeutuu miesten vaatteisiin, on kiinnostuksen kohteiltaan miesmäinen sekä haluaa itsestään käytettävän pronominia "he". Häntä ei haittaa, että kaikki näkevät kadulla hänellä olevan naiskeho, tai että hänen kumppaninsa kiihottuu hänen kehonsa naisellisista synnyttäjän ominaisuuksista. 

Tommi määrittelee itsensä mieheksi ja transseksuaaliksi. Hän kutsuu itseään transseksuaaliksi, koska hän on korjannut sukupuoltaan medikaalisesti ja muuttanut kehoaan sukuelimiään myöten. Hän kutsuu itseään mieheksi, koska hän näyttää mieheltä, tulee tulkituksi sellaiseksi jokapäiväisessä elämässään ja elää miehen sosiaalisessa todellisuudessa. Hänellä on kumppani, joka kiihottuu hänen maskuliinisista testosteronin aiheuttamista kehonpiirteistään. 

Kun Paju haluaa roolin seksissä, Tommi haluaa kehon, jolla harrastaa tietynlaista seksiä. Kun Paju haluaa, että hänen kumppaninsa hyväksyy hänen identiteettinsä jonkin sukupuolisena ja käyttää hänestä jotain termiä, Tommi haluaa, että hänen kumppaninsa kokee viehätystä häneen hänen kehonsa sukupuolittuneiden piirteiden kautta, jotka vastaavat hänen identiteettiään. Tommin sukupuolenkorjauksella ei ole mitään tekemistä hänen käyttämiensä vaatteiden tai miesmäisten harrastustensa kanssa. Tommi ja Paju ovat kaksi aivan eri asiaa fyysisesti ja sosiaalisesti. 


Tekee transaktivismista heikkolaatuista

Sosiaalisen sukupuolen määritteleminen väärin tekee transaktivismista heikkolaatuista. Väite, että joku on sosiaalisesti mies tai nainen, koska hän pukeutuu tai käyttäytyy jollain tavalla ei ole uskottava, eikä kestä kriittistä tarkastelua. 

Pukeutumisella tai persoonaominaisuuksilla ei voi myöskään kovin uskottavasti perustella sitä, miten jonkun seksuaalinen suuntautuminen pitäisi määritellä, miksi jonkun pitäisi saada kisata naisten tai miesten urheilusarjoissa, käyttää heidän pukuhuoneitaan eikä paljon muutakaan sellaista, mitä nykyisessä transaktivismissa yritetään edistää.

Kehoilla ja niiden ominaisuuksien muutoksilla nämä asiat sen sijaan voidaan perustella varsin painokkaasti. Sivuuttaessaan kehon ja kehosta seuraavat sosiaaliset asiat sosiaalisen sukupuolen määritelmästä transaktivismissa on hylätty kaikkein vahvimmat kortit, jotka transsukupuolisilla on käytettävissään. 


Tuhoaa ymmärryksen kehon muuttamisen tärkeydestä

Transaktivismi, jossa sosiaalinen sukupuoli yksinkertaistetaan kehosta irralliseksi sosiaaliseksi rakennelmaksi, jonka vaikutukset elämään ovat vain oletuksia yksilön pukeutumisesta tai käyttäytymisestä sivuuttaa lähes täysin kehon merkityksen sosiaalisen sukupuolen määrittymiselle ja ihmisen elämälle.

Tällaisten käsitysten levittäminen edistää ihmisten harhaluuloa siitä, että he voivat kehojaan muuttamattakin elää vastakkaisen sukupuolen edustajan elämää, eikä heidän kehoillaan ole juuri mitään väliä. 

Tällainen toiminta ei ole kehoaan muuttavien transsukupuolisten asioiden edistämistä. Se on niiden sabotoimista. Ajaakseen kehojaan muuttavien ihmisten asioita on ymmärrettävä kokonaisvaltaisesti fyysisten sukupuoliominaisuuksien merkitys elämälle sekä puhuttava niiden merkityksestä. Vain tätä ymmärrystä edistämällä pystytään edistämään ihmisten hyväksyntää kehon muuttamiselle.


Lopuksi

Transgender-ihmiset ovat oikeassa siitä, että sukupuoli on myös sosiaalinen ominaisuus ja miehen ja naisen sosiaalinen todellisuus on väistämättömällä tavalla erilainen.

He ovat kuitenkin väärässä sosiaalisen sukupuolen määritelmästä. Vaatteet, rooli seksissä tai persoonaominaisuudet eivät yksinään määritä yksilön sosiaalista sukupuolta. Sen määrittää pitkälti hänen kehonsa. He ovat myös väärässä siitä, että sosiaalinen sukupuoli on pelkkä sosiaalinen konstruktio eikä ole sidoksissa kehoon tai ihmislajin biologisiin ominaisuuksiin.

Huvittavimmillaan transgender-piireissä voi tällä hetkellä todistaa tilannetta, jossa toinen haluaa lakkauttaa genderin olemassaolon, eikä usko omistavansa sellaista ollenkaan ja toinen on aivan päinvastaista mieltä. Tässäkin asiassa totuus on kuitenkin yksi ja se on se, että heillä molemmilla on sosiaalinen sukupuoli, joka määrittyy heidän kehojensa kautta.

Aiheeseen liittyvät väärinkäsitykset ovat niin syviä ja perustavanlaatuisia, ja niin vahingollisia transsukupuolisille, että feministinen transgender-aktivismi tulisi hylätä kokonaan kehoaan muuttavien transsukupuolisten asioita edistävänä toimintana.

Transsukupuolisten järjestot, jotka jakavat virheellistä käsitystä sosiaalisesta sukupuolesta pitäisi ripustaa tikun nokkaan ja haastaa. Jos ne eivät korjaa näkemyksiään ja tunnusta, että kehoilla on väliä, niitä ei voida pitää järjestöinä, jotka edistävät kehojaan muuttavien transsukupuolisten asioita. 

Tulevaisuuden transaktivismi pitää rakentaa tutkittuun tietoon ja parempaan ymmärrykseen sosiaalisen sukupuolen rakentumisesta. Sen tulee kattaa myös, biologian, fyysisen todellisuuden sekä seksuaalisuuden vaikutukset siihen, eikä ulossulkea niitä, kuten se nyt tekee. 



Tunnisteet

Suositut tekstit